ПОРЯДОК РОЗПОДІЛУ ВИТРАТ НА ЗДІЙСНЕННЯ МАРКЕТИНГУ ЯК БІЗНЕС-ПРОЦЕСУ: ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНИЙ АСПЕКТ
Ключові слова:
бізнес-процес, маркетинг, маркетингові витрати, бухгалтерський облік, економічний аналіз, розподіл маркетингових витратАнотація
Запропоновано маркетинг розглядати як основний бізнес-процес підприємства, спрямований на створення попиту і пропозиції товарів, формування оптимальних цін на товари для досягнення максимального споживання та довгострокового прибутку відповідно до стратегії розвитку підприємства. Вважаємо за доцільне застосовувати наступну класифікацію маркетингових витрат для цілей бухгалтерського обліку та економічного аналізу: залежно від обсягів реалізації; за відношенням до звітного періоду; за елементами витрат; за доцільністю; за маркетинговою стратегією розвитку підприємства. Розроблено методичний підхід до облікового відображення розподілу маркетингових витрат між звітними періодами, який дозволить відображати в бухгалтерському обліку не потенційний, а фактичний фінансовий результат від операційної діяльності, адже всі маркетингові витрати даного звітного періоду будуть розподілені між реалізованими товарами і товарами на складі. Розподіл маркетингових витрат звітного періоду між реалізованою і нереалізованою продукцією стимулюватиме до виконання планів щодо реалізації продукції і сприятиме ефективності роботи в цілому підприємства.Посилання
Istorija buhgalters'kogo obliku [History of accounting]. PP «Ruta», Zhytomyr [in Ukrainian].
Gavryshko, N.V. (2001). Oblik i analiz marketyngovoi' ta zbutovoi' dijal'nosti: upravlins'kyj aspekt (na prykladi pidpryjemstv himiko-farmacevtychnoi' promyslovosti Ukrai'ny [Accounting and analysis of marketing and marketing activities: managerial aspect (on the example of the enterprises of the chemical-pharmaceutical industry of Ukraine]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternop. akad. nar. gosp-va, Ternopil' [in Ukrainian].
Gudzenko, N.M. (2006), Oblik i kontrol' zbutu v operacijnij dijal'nosti sil's'kogospodars'kyh pidpryjemstv [Accounting and control of sales in operating activities of agricultural enterprises]. Extended abstract of candidate’s thesis. Nac. agrar. un-t., Kyiv [in Ukrainian].
Derij, V.A. (2013). Vytraty na zbut u systemi obliku j analizu nevyrobnychyh vytrat [Sales costs in the system of accounting and analysis of non-production costs]. Oblik i finansy – Accounting and Finance, 4, 20-23 [in Ukrainian].
Instruktsiya pro zastosuvannya Planu rakhunkiv bukhhaltersʹkoho obliku aktyviv, kapitalu, zobovyazan’ i hospodarsʹkykh operatsiy pidpryyemstv i orhanizatsiy za stanom na 18.03.2014 [Instruction on application of the Plan of accounts of accounting of assets, capital, liabilities and business transactions of enterprises and organizations from March 18,.2014] (March 18,.2014). zakon4.rada.gov.ua. Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0892-99 [in Ukrainian].
Koljenchuk, G. (2015). Marketyngovi vytraty turystychnyh pidpryjemstv: oblikovyj aspekt [Marketing expenditures of tourist enterprises: accounting aspect], Visnyk KNTEU – Bulletin of KNTEU, 5, 95-106 [in Ukrainian].
Polishhuk, I.R. (2016). Statystychne doslidzhennja stanu marketyngovoi' polityky: oblikovyj vymir [A statistical study of the state of marketing policy: an accounting dimension]. Problemy teorii' ta metodologii' buhgalters'kogo obliku, kontrolju i analizu. Ser.: Buhgalters'kyj oblik, kontrol' i analiz – Problems of theory and methodology of accounting, control and analysis. Ser.: accounting, control and analysis, 1, 190-203 [in Ukrainian].
Polozhennya (standart) bukhhaltersʹkoho obliku 16 «Vytraty» № 318 vid 31.12.99 r. [Regulation (standard) of accounting 16 «Expenses» № 318 from December 31, 1999]. (December 31, 1999). zakon2.rada.gov.ua. Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00 [in Ukrainian].
Rentabel’nist’ operatsiynoyi ta vsiyeyi diyal’nosti velykykh ta serednikh pidpryyemstv za vydamy ekonomichnoyi diyalʹnosti za sichen’-berezen’ 2019 roku [Profitability of operating and all activities of large and medium-sized enterprises by types of economic activity for January-March 2019]. (n.d.). www.ukrstat.gov.ua. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].
Shymans'ka, A. (2014). Klasyfikacija vytrat na zbut promyslovogo pidpryjemstva [Classification of sales costs of industrial enterprise]. Marketyng v Ukrai'ni – Marketing in Ukraine, 5, 24-28 [in Ukrainian].