DOI: https://doi.org/10.24144/2409-6857.2017.2(50).325-332

ОСОБЛИВОСТІ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ РОЗРАХУНКІВ З ПОКУПЦЯМИ В УМОВАХ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМ ЛОЯЛЬНОСТІ

Олена Анатоліївна Соболєва-Терещенко, Валерія Владиславівна Жарнікова

Анотація


У статті викладені результати дослідження особливостей відображення у бухгалтерському обліку розрахунків з покупцями в торгівлі при застосуванні програм лояльності. Авторами представлено загальну класифікацію програм лояльності, виходячи з потреб їх правильної оцінки в обліку, узагальнено і згруповано зміст і можливі варіанти застосування сучасних інструментів програм лояльності в залежності від бази їх нарахування, способу вираження та форми надання. В статті розглянуто і систематизовано переваги і недоліки дисконтних програм, програм бонусів і програм винагород, які можуть виникнути в результаті застосування дисконтів, поворотних знижок (ребейтів), відшкодувань, бонусів або інших видів винагород. В результаті досліджень авторами узагальнено особливості обліку програм лояльності, запропоновано до використання спеціальні рахунки з обліку їх доходів і витрат в торгівлі, а також викладені перспективи подальших досліджень з даної проблематики з огляду впровадження МСБО.

Ключові слова


бухгалтерський облік; розрахунки з покупцями; програми лояльності; МСБО; торгівля; дисконтні програми; бонусні програми; програми винагороди.

Повний текст:

PDF

Посилання


Valentynova, T. (2012). Vydacha pokuptsiam kartok na bonusy (znyzhky): tonkoshchi obliku ta opodatkuvannia

[Issuance of buyers of cards for bonuses (discounts): subtleties of accounting and taxation] Vse pro bukhhalterskyi

oblik - All about accounting, 109-110, 70-73 - 2012. [in Ukrainian].

Larka, M.I. & Miroshnyk M.V. et al. (2013). Suchasni tendentsii ta problemy rozvytku prohram loialnosti na

spozhyvchomu rynku [Modern trends and problems of developing loyalty programs in the consumer market]. Visnyk NTU «KhPI». Seriia: Tekhnichnyi prohres i efektyvnist vyrobnytstva - Bulletin of the NTU "KhPI". Ser.: Technical

progress and production efficiency. - Kharkiv. NTU "KhPI", 66 (1039), 129-137 [in Ukrainian].

Yurko, I. V. & Karas, O. M. (2011). Rozvytok vydiv prohram loialnosti torhovelnykh pidpryiemstv

[Development of types of programs of loyalty of trade enterprises]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu

ekonomiky i torhivli - Scientific Herald of the Poltava University of Economics and Trade, 6 (51), 241-246 [in

Ukrainian].

Ivannikova, M. M. (2014). Marketynhove upravlinnia loialnistiu spozhyvachiv [Marketing management of

consumer loyalty]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and management of innovations, 3, 62-72. [in

Ukrainian].

Kozeichuk, D. A. (2015). Loialnost kak kliuchevoi faktor stoimosti brenda [Loyalty as a key factor in brand

value ]. Sovremennye aspekty ekonomiki – Modern aspects of economics , 8 (75), 255-259 - 2015. [in Russian].

Kulikova, Z. V. (2014). O tcelesoobraznosti upravleniia loialnostiu [About the expediency of loyalty

management]. Prakticheskii marketing – Practical marketing, 5, 6-9 - 2014. [in Russian].

Shirochenskaia, I. P. (2014). Osnovnye poniatiia i metody izmereniia loialnosti [Basic concepts and methods for

measuring loyalty]. Marketing v Rossii i za rubezhom – Marketing in Russia and abroad, 2, 15-17- 2014. [in Russian].

Butcher, S. (2013). Programmy loialnosti i kluby postoiannykh klientov [Loyalty programs and regular

customers clubs] (E.V. Tribushina, Trans). Moscow: Izd. Dom «Viliams» [in Russian].

Gembl, P. (2012). Marketing vzaimootnoshenii s potrebiteliami [Marketing of relationships with consumers ]

(M. Stoun, N. Vudkok, Trans.). Moscow: Grand [in Russian].

Newell, F. (2014). Pochemu ne rabotaiut sistemy upravleniia otnosheniiami s klientami (CRM) [Why the

system does not work the customer relationship management (CRM) systems ] (F. Niuell, Trans.). Moscow: Dobraia

kniga [in Russian].

Reicheld, F. (2013). Iskrenniaia loialnost: kliuch k zavoevaniiu klientov na vsiu zhizn [Sincere loyalty: the key

to winning customers for life ] (S. Filin, Trans.). Moscow: Mann, Ivanov and Ferber [in Russian].

Sobolieva-Tereshchenko, O.A. & Zharnikova, V.V. (2017). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia

efektyvnykh system loialnosti [Theoretical and methodological foundations of the formation of effective systems of

loyalty]. Zhurnal Menedzher – Journal of the Manager. 2(75), 82-91 [in Ukrainian].

Kliachenko, I.O. & Zozulov, O.V. (2012). Prohramy loialnosti spozhyvachiv do brendu [Consumer Loyalty to

the Brand]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia – Current issues in economics and management, Retrieved

from: http://probl-economy.kpi.ua/node/263 [in Ukrainian].

. Geriia, I.A. (2015) Programmy loialnosti i otcenka ikh effektivnosti [Loyalty programs and evaluation of their

effectiveness]. Nauchno-prakticheskii zhurnal “Upravlenie i ekonomika v XXI veke” – Scientific and Practical Journal

"Management and economics in the 21st Century", 1, 47-52 - 2015. [in Russian].

Rovenskii, Iu.A. & Natocheeva N.N. (Ed.). (2016). Seriya «Bankovskoye delo»: Bankovskiy marketing. [Series

"Banking": Banking marketing.]. (Vol.4) Moscow: “Business & Economics” [in Ukrainian].

Loyalty analytics exposed: What every program manager needs to know. PricewaterhouseCoopers LLP.

Retrieved from: http://www.pwc.com/us/en/insurance/

publications/assets/pwc-loyalty-analyticsexposed.pdf [in English].

Serpeninova, Iu. S (2014). Problemni aspekty oblikovoho vidobrazhennia bonusnykh prohram loialnosti

kliientiv [Problematic aspects of accounting reflection of customer loyalty bonus programs]. Visnyk Sumskoho

derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. — Bulletin of Sumy State University. Series Economics, 1, 68-73- 2014.

[in Ukrainian].

Naumchik, E.A Vozmozhnosti i nedostatki razlichnykh vidov programm loialnosti [Opportunities and

disadvantages of various types of loyalty programs]. Retrieved from: http://www.marketing.spb.ru/libcomm/dm/loyal_progr_types.htm

[in Russian].

Ergina M.A Ramki effektivnosti programm loialnosti [Framework for the effectiveness of loyalty programs].

Retrieved from: http://www.msk-reklama.ru/sale_prom_st_02.html [in Russian].

Chto takoe keshbek i kak rabotaiut servisy, predlagaiushchie etu uslugu [What is the cashback and how the

services that offer this service work]. Retrieved from: http://cursinfo.com/cashback/ [in Russian].

Kontrakty iz zamovnykamy: aspekty vykorystannia MSFZ 15 «Vyruchka za kontraktamy z kliientamy»

[Customer contracts: Aspects of using IFRS 15 "Revenue from customer contracts"] Retrieved from:

http://konf.amsfo.com.ua/kontrakti-iz-zamovnikami-aspekti-vikoristannya-msfz-15-viruchka-za-kontraktami-zkliyentami/

[In Ukrainian].

Amalian, A.V. (2015). Rozkryttia u finansovii zvitnosti informatsii v ramkakh kliientskykh prohram loialnosti u

svitli novoi hlobalnoi kontseptsii vyznannia dokhodu (MSFZ 15) [Disclosure of financial reporting of information in

the field of customer loyalty programs in the towards of the new global income recognition concept (IFRS 15)].

Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Herald of the Kherson State University, 14 (2),

-137- 2015 [in Ukrainian].